Derde graad: Woordkunst-Drama
Jongeren vanaf 12 jaar die de tweede graad Woordkunst-Drama afgerond hebben, stromen door naar (of beginnen in) de derde graad.
Je volgt twee uur les per week: 1 uur Woordstudio en 1 uur Dramastudio.
Leerkrachten: Maaike Rijks en Nathalie Conaert
Vierde graad: Woordkunst-Drama
Leerlingen in de vierde graad hebben de competenties van de derde graad verworven.
De opleiding in de laatste graad duurt 3 jaar.
Je volgt 2 uren les per week.
Er zijn trajecten op maat, waarbij je kan kiezen uit verschillende opties.
Leerkrachten: Maaike Rijks en Nathalie Conaert
Vierde graad: woordkunst drama keuzevakken
De opleiding duurt 3 jaar.
Je volgt wekelijks 2 uren les.
Keuze uit Verteltheater en Speltheater:
Verteltheater
- 1u verteltheater-stemregie + 1u dramalab
Speltheater
- 1u theater + 1u dramalab
Creërend acteur
De opleiding duurt 3 jaar.
Je volgt wekelijks 2 uren les.
Keuze uit Theatermaker en Spreek- en verteltheater:
Theatermaker
- 1u theater maken + 1u dramalab
Spreek- en verteltheater
- 1u spreken en presenteren + 1u dramalab
Specialisatiegraad woordkunst-drama
Leerlingen krijgen de kans om zich verder te ontwikkelen in een specialisatieopleiding
De opleiding duurt 2 jaar.
Je volgt wekelijks 2 uren les.
Keuze uit
- 1u verteltheater
- 1u theatermaker
Keuzevakken
- 1u verteltheater-stemregie
- 1u theater maken
- 1u spreken en presenteren
- 1u dramalab
Theater
In de Lessen Theater (Toneel) leer je jezelf in een rol expressief uit te drukken.
Je onderzoekt hoe en waarom een toneeltekst en zijn personages tot stand komen. Je verwerkt hun intenties in eigen ervaringen en emoties.
Je leert dat je het in een grote zaal kan begrijpen en dat je de expressie van je lichaam en stem kan trainen.
Je komt in aanraking met alle aspecten van een theaterproductie: regie, decor, kostuums…
Leerkrachten: Nathalie Conaert en Maaike Rijks
Theater maken?
Wil je regisseur worden? Wil je zelf spannende en intrigerende scènes maken? Dan is een creatieve acteur iets voor jou!
Leer hoe je een persoonlijke maakstijl kunt ontwikkelen.
Ontdek hoe je acteurs kan stimuleren en inspireren om je droomscène op de planken te zetten.
Vertrek vanuit je eigen fascinatie en opvattingen.
Aan het einde van een werkproces geef je presentaties en voorstellingen en speel je mee in de voorstellingen van je klasgenoten.
Je ontdekt hoe je moderne, audiovisuele middelen kan inzetten om je scène extra spannend te maken. Als creatieve acteur werk je vooral met de groep en leer je hoe je vanuit de unieke eigenschappen van je spelerstheater theater maakt.
De motor van deze opleiding is je eigen spel. Jouw vaardigheid als speler levert je kennis en passie voor het regisseren op.
Bij de gecreëerde acteur horen we de onderdelen spelen en regisseren we ons onlosmakelijk bij elkaar. Ze beïnvloeden elkaar voortdurend.
Leerkrachten: Nathalie Conaert en Maaike Rijks
Verteltheater en stemregie
Verteltheater is een uiting van inspiratie en creativiteit, waarin niets moet, maar alles kan in alle eenvoud.
Door het woord te laten spreken wordt het een ontdekking van wat een mens vraagt, die aandacht vraagt aan anderen en die luistert.
In de les Verteltheater en stemregie ga je je publiek beroeren met woorden. Wij duiken daarom nog dieper in de wondere wereld van de literatuur.
Op onze boeiende ontdekkingstocht doorheen een tekst ontcijferen we de geheimen, die soms héél diep verborgen liggen achter de gedachten en gevoelens van de schrijver. Je blijft trainen aan je spreek- en stemtechniek. Wij snuiven de sfeer op in de tekst en geven op expressieve wijze vrij spel aan de woorden op een podium.
Leerkrachten: Nathalie Conaert en Maaike Rijks
Spreken en presenteren
Wil je graag je zelfvertrouwen vergroten door het woord te nemen? Onderzoek je graag de kracht van het woord en de sprekende stilte?
In de les Spreken en presenteren leer je je helder uitdrukken op een persoonlijke manier: via het vertellen van een verhaal of via het houden van een betoog of korte toespraak.
Je gaat in debat met anderen, je wordt geïnterviewd en geïnterviewd. Je traint je ‘spreekinstrument’: lichaamstaal, uitspraak, stem en ademhaling.
Leerkrachten: Nathalie Conaert en Maaike Rijks
Fotogalerij