Welkom

SPELENDERWIJS

Spelen met taal, poëzie en verhalen!
Spelen met instrumenten, melodie en ritme!
Spelen met woorden en muziek!
Al wie hiervan houdt en zich wil bekwamen kan het al spelend leren in de Academie voor Muziek & Woord.

Als enkelspeler, in het dubbelspel of in ploegverband, in elke discipline en per discipline zijn er vele combinaties mogelijk. Van ‘solo' tot ‘koor met orkest' of van' voordracht' tot ‘toneelvoorstelling' of alles tegelijk in een musical…! Niet alleen voor kinderen maar ook voor junioren en senioren.

Enige voorwaarde is dat je regelmatig traint in het , al spelend , nieuwsgierig ontdekken van het wonder van de kunst. Wie volhoudt wordt steevast beloond met enthousiast spelplezier, met verruiming van kennen en kunnen en met vriendschap van medespelers. Liefhebbers kijken uit naar goede profs. Professionals zonder liefhebbers zijn snel uitgespeeld. Beide partijen zijn nodig om hun rol te kunnen spelen in het stadion, theater of de concertzaal.

Begint het al te kriebelen? Zin om mee te spelen? Je bent alvast niet alleen want jaarlijks komen er, verspreid over de drie deelgemeenten, zo'n 750 leerling-spelers naar de academie.

Een team van meer dan dertig professionele leerkrachten, bijgestaan door directie en een staf medewerkers, verwacht je vanaf het nieuwe schooljaar.

Doen!!!
Je bent er van harte welkom!!

Yvonne Van Dooren
Schepen voor Onderwijs

 

Geschiedenis

De oprichting van de academie van Maaseik greep plaats op 1 januari 1946. Op dat ogenblik was de school reeds één jaar werkzaam als zogenaamde Vrije Muziekschool.

De beginjaren waren moeilijk, vooral op het gebied van huisvesting. Geleidelijk aan kwam er verbetering. Een nieuw élan en een niet aflatende inzet zorgden voor een nieuwe levenskracht van de instelling.

De gestage groei van het leerlingenaantal leidde tot de verhuis van de school naar de bovenverdieping van het Cultuurcentrum Achterolmen.

Er volgden bloeiende jaren op artistiek-pedagogisch vlak: de basis van een degelijke schoolcultuur werd gelegd en kwam onder meer tot uiting in de vele parascolaire activiteiten die georganiseerd werden. Zo werden vele activiteiten extra muros ingericht en tientallen concerten en kooroptredens zouden jaarlijks de vitaliteit en de dynamiek van de academie bevestigen.

De school bleef haar uitbouw bestendigen, wat leidde tot het maken van allerlei plannen om een meer aangepaste behuizing te voorzien.